2018 January 24, Wednesday

Legyen a kezdőlapom!

KÖZÉLETI TÁRSASÁGOK SZABAD HÁLÓZATA
Főoldal · Témák · Letöltések · Saját Beállítások · Fórum · Top 20 · Archívum · Eseménynaptár · 
Arcél - kortársaink arcképcsarnoka A közelmúlt fontos eseményei!Háttér - információk, tényekItt és most -  közérdekü írásokOlvasólámpaBudapest
Postánk
Időjárás
Lapajánló
Ütköző
Szavazás
Médiabox
Esszék
Fotógaléria
Választás
Kultúra
EU hírek
Könyvespolc
Vitasarok
Blogháló
Kincsestár
Év-Napok
Választási
hangulatjelentés
Örökzöldik
Horoszkóp
NolBlog
Pályakezdők
CzeNaSav
TOVÁBBI ROVATAINK
Eseménynaptár
Meghívók
Magyar Posta Zrt.
GNL: 68 akkor és azóta
Soha többé ...
ROMA CHARTA
Cigánykérdés 2009-2010
KÉK VIRÁG NYILATKOZAT
PP-Klubháló Fotóalbum
Miniszterelnöki Hivatal támogatásával
Nyugdíj , nyugdíjreform

NYUGDÍJHELYZET
Eü Európában
Lapzsemle
Történetek Polgárról
Nyögetek
GMO
Vitasarok
Esszék
Ütköző
Szabadegyetem
Rózsa András
Kisember a nagyvilágban
B L O G H Á L Ó
Felhasználók Blogjai
Fórum
EU-Hírek
EP Hírlevél
Év-napok
Kincsestár
Kaján Naptár
Örökzöldik
Könyvespolc
Klubok
Pallas Páholy 1993
Pallas Páholy Egyesület dokumentumai
Fotógaléria
Klubháló FM
Audio-video

KÖNYVRENDELÉS

Új Alapszabály

Amiket ajánlunk

Amiket ajánlunk
A NÉPSZAVA HÁZHOZ JÖN
Ha már hajnalban olvasni akarja,
ha elfogyott az újságosánál,
ha régi példányt keres,
vagy épp' messze jár a világban,
itt mindig megveheti a napilapot
Ha csak mazsolázna belőle,
itt cikkenként is vásárolhat

Médiabox

Magyar Diplo

Linktár

Belépés/Regisztráció
Felhasználónév

Jelszó

Új tag ITT regisztrálhatja magát.

Számláló
Összesen
19481263
találatot kaptunk az oldal indítása óta: 2004 szeptember 1

Támogatóink


Amiket ajánlunk

Impresszum
Lapigazgató-főszerkesztő: Dr. Gáspár István
Általános főszerkesztő helyettes: Zöldi László
Főszerkesztő helyettes: Böjte József
Főmunkatársak: Bodor Pál,  Marik Sándor,  Szekeres István.
Technikai szerkesztők: Gáspár Péter,  Prikrillné Erős Ildikó.
Munkatársak:Balogh Zsuzsa, Bereczki Gaby, B. Kiss Andrea, Busi Eszter, Buzdor Gabriella, Czehelszki Levente, Cserháti András, Dolhai József, Fehér Attila, Gáll Róbert, Gellén László, Hadas Bianka, Havasi Zsófia, Kalmár Mónika, Kálnai Anita, László Anett, Matey István, Mészáros Tímea, Nagy Attila Zoltán, Nagy Zsófia, Perje Sándor,

Kordiagnosztika

  
110 éve adták át az európai kontinens ma is működő első földalatti vasútját
Posted on May 04, Thursday, 14:40:53
Topic: Budapest Anno
A millenniumi földalatti vasút létesítése az 1800-as évek utolsó harmadában végrehajtott városrendezési tevékenységhez kapcsolódik. Először Andrássy Gyula gróf vetette fel egy sugárút építését, amely a Belvárosból futna a Városliget felé.


Andrássy gróf még párizsi száműzetése alatt álmodta meg, a Champs- Élysées-hez hasonló sugárút építését Budapesten. Az esztétikai okon kívül azért is szükség volt egy új sugárút építésére, mert így a Király utca forgalmát tehermentesíteni tudták, és összekötötték a belső városrészeket a Terézvároson keresztül a Városligettel. 1876-ra el is készült a Sugárút. Az építészetileg három szakaszra osztható út első fele, amely az Oktogonig tart, zárt beépítésű, nagyvárosi jellegű. Második szakaszát a Körönd zárja, amely szintén zárt beépítésű, de már lovaglóúttal bővítették. Harmadik szakaszán a Köröndtől kifelé gyönyörű, kertes villákat találunk.

Jellegénél fogva nem terveztek rá közúti vasutat,  azonban több, mint 10 éven át mégis vita folyt róla. A Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) vezérigazgatója Balázs Mór londoni tapasztalatai alapján foglalkozott egy pesti, felszín alatti vasút gondolatával. Legnagyobb riválisával, a Budapesti Közúti Vaspálya Társasággal (BKVT) együtt pályáztak az Andrássy úton építendő felszíni vasútra, melyet a hatóságok – a korábbi véleményüknek megfelelően – elutasítottak: „az Andrássy úton nem építhető közúti vasút”. A két cég azonban előzőleg megállapodást kötött: ha a felszíni terveket elutasítják, akkor földalatti vasút építését kezdeményezik. A terveket a Siemens és Halske cég készítette. Az engedélyt végül azzal a feltétellel kapták meg, hogy a vasútnak el kell készülnie a millenniumi kiállításra. Ezért, az akkori ügymenetre egyáltalán nem jellemzően a hatósági eljárásokat is meggyorsították, mivel a vasút építésére összesen 20 hónap állott rendelkezésre. A földalatti, a nevét az egyik első, illusztris utasáról, Ferenc József királyunkról kapta.

A föld alatti utazástól a város lakossága izgalomban égett:
„ Ma délután hat órakor az Oktogon-téren elbucsuztunk az áprilisi napsugártól, az „Abbazia” tükörüvegeitől, az egész sétáló női nemtől és a női nem keblére tüzött ibolya-bokrétáktól.- És leszállottunk a földbe. Vagy százötven uri ember előtt nyilt meg ma először a Zsolnay-féle majolika házacska: a földalatti villamos vasut összes állomás -épitményei közül a legdiszesebb, a mely mint ilyen az Andrássy- út kellő közepére jutott. A székesfőváros tanácsa és a sajtó képviselői voltak hivatalosak az ördöngös vasut mai előzetes bemutatásán…A perronon természetesen hüvös atmoszféra áradt szét, a mire ügyet vetni főként a nyári hónapokban lesz ajánlatos, a mikor huszonyolcz és harmincz fokos hőségből fog leszállni ide az utas. A fiakkerek és a monstruózus társaskocsik dübörgése pedig fölülről egyre hangzott: az utóbbiaké ugy, mint egy elmaradt ódonabb világból.”- tudósított a Fővárosi Lapok korabeli száma.
 
Az 1970-es években, a metróépítéssel párhuzamosan megszüntették a vasút felszíni szakaszát és a vonalat meghosszabbították a Mexikói útig. A Deák téren kialakított hármas földalatti csomópontnál át kellett alakítani a pálya nyomvonalát. Az ekkor levágott alagút egy részét betemették, másik részében a mai napig is működő Földalatti Vasúti Múzeum kapott helyet. Az 1990-es évekre azonban a földalatti olyan rossz állapotba került, hogy már halaszthatatlanná vált a közel százéves vasút rekonstrukciója, amelyet 1995 márciusában kezdték el. A millenniumi földalatti az Andrássy úttal együtt 2002-ben a Világörökség része lett.

4129

 
Kapcsolódó linkek
· Adatok: Budapest Anno
· Írta: foszerkeszto


A legolvasottabb cikk a következő kategóriában: Budapest Anno:
A negyedik hatalmi ág elhagyott palotái I. rész


Article Rating
Average Score: 0
szavazat: 0

Please take a second and vote for this article:

Excellent
Very Good
Good
Regular
Bad


Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat


Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj és lépj be!
Belépés/Regisztráció: Klikk ide >> | 0 hozzászólás
Minden hozzászólás a szerzők tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.



- www.klubhalo.hu - A Közéleti Társaságok Szabad Hálózata cím:1054. Budapest, Alkotmány u. 15. Telefon/Fax: 06­/1/311-8027 e-mail: szerkesztoseg@klubhalo.hu Lapigazgató-főszerkesztő:dr Gáspár István a Pallas Páholy-KLUBHÁLÓ Egyesület titkára.


Általános főszerkesztő helyettes: Zöldi László, Főszerkesztő helyettes: Böjte József, Főmunkatársak: Bodor Pál, Marik Sándor, Szekeres István. Technikai szerkesztők: Gáspár Péter, Prikrillné Erős Ildikó,  Rendszergazda: (Vincze, Czibóka és Dracsay Bt., e-mail: info@vcd.co.hu)


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.00 Seconds