2018 January 24, Wednesday

Legyen a kezdőlapom!

KÖZÉLETI TÁRSASÁGOK SZABAD HÁLÓZATA
Főoldal · Témák · Letöltések · Saját Beállítások · Fórum · Top 20 · Archívum · Eseménynaptár · 
Arcél - kortársaink arcképcsarnoka A közelmúlt fontos eseményei!Háttér - információk, tényekItt és most -  közérdekü írásokOlvasólámpaBudapest
Postánk
Időjárás
Lapajánló
Ütköző
Szavazás
Médiabox
Esszék
Fotógaléria
Választás
Kultúra
EU hírek
Könyvespolc
Vitasarok
Blogháló
Kincsestár
Év-Napok
Választási
hangulatjelentés
Örökzöldik
Horoszkóp
NolBlog
Pályakezdők
CzeNaSav
TOVÁBBI ROVATAINK
Eseménynaptár
Meghívók
Magyar Posta Zrt.
GNL: 68 akkor és azóta
Soha többé ...
ROMA CHARTA
Cigánykérdés 2009-2010
KÉK VIRÁG NYILATKOZAT
PP-Klubháló Fotóalbum
Miniszterelnöki Hivatal támogatásával
Nyugdíj , nyugdíjreform

NYUGDÍJHELYZET
Eü Európában
Lapzsemle
Történetek Polgárról
Nyögetek
GMO
Vitasarok
Esszék
Ütköző
Szabadegyetem
Rózsa András
Kisember a nagyvilágban
B L O G H Á L Ó
Felhasználók Blogjai
Fórum
EU-Hírek
EP Hírlevél
Év-napok
Kincsestár
Kaján Naptár
Örökzöldik
Könyvespolc
Klubok
Pallas Páholy 1993
Pallas Páholy Egyesület dokumentumai
Fotógaléria
Klubháló FM
Audio-video

KÖNYVRENDELÉS

Új Alapszabály

Amiket ajánlunk

Amiket ajánlunk
A NÉPSZAVA HÁZHOZ JÖN
Ha már hajnalban olvasni akarja,
ha elfogyott az újságosánál,
ha régi példányt keres,
vagy épp' messze jár a világban,
itt mindig megveheti a napilapot
Ha csak mazsolázna belőle,
itt cikkenként is vásárolhat

Médiabox

Magyar Diplo

Linktár

Belépés/Regisztráció
Felhasználónév

Jelszó

Új tag ITT regisztrálhatja magát.

Számláló
Összesen
19482557
találatot kaptunk az oldal indítása óta: 2004 szeptember 1

Támogatóink


Amiket ajánlunk

Impresszum
Lapigazgató-főszerkesztő: Dr. Gáspár István
Általános főszerkesztő helyettes: Zöldi László
Főszerkesztő helyettes: Böjte József
Főmunkatársak: Bodor Pál,  Marik Sándor,  Szekeres István.
Technikai szerkesztők: Gáspár Péter,  Prikrillné Erős Ildikó.
Munkatársak:Balogh Zsuzsa, Bereczki Gaby, B. Kiss Andrea, Busi Eszter, Buzdor Gabriella, Czehelszki Levente, Cserháti András, Dolhai József, Fehér Attila, Gáll Róbert, Gellén László, Hadas Bianka, Havasi Zsófia, Kalmár Mónika, Kálnai Anita, László Anett, Matey István, Mészáros Tímea, Nagy Attila Zoltán, Nagy Zsófia, Perje Sándor,

Kordiagnosztika

  
Történetek Polgárról: Csöcsök, seggek, Autonetek
Posted on September 28, Tuesday, 16:00:00
Topic: Háttér - információk, tények
Történetek Polgár Gyuláról
"Utálok nosztalgiázni, de sajnos túl jó a memóriám" Bertolt Brecht

Polgár Gyula sokak ismerőse a Kifújt című szótárregényből, különböző lapok hasábjairól. Az immár nyugdíjas kényszervállalkozó-értelmiségi mottója-filozófiája Bertolt Brechttől való: "Utálok nosztalgiázni, de sajnos túl jó a memóriám". P. Gy. igen jól emlékezik az ötvenes-hatvanas-hetvenes évekre, és meglehetősen ismeri a jelent is. Hofi Gézával szólva: nem tesz úgy, mintha mostanában született volna, s mindjárt 30-40-50 évesen.
Andai György tárcái hetente olvashatók a Klubhálón.


−Nédd mán, beszarás! – Polgár Gyula, némileg esett állal, valami hirdetést mutat, kézi autómosóé, a képen bikinis bombázók pucoválják a soros kocsit. − Hát én még ilyet nem láttam itthon, te biztosan, neked van kocsid, én csak arra emlékszem, hol mosattam a legelső kocsimat, bár azt hiszem, erről már dumáltunk, igen, az a Skoda százötös, amelynek a komplett sebváltója a csepeli Merkúr-telep kijáratától ötven méterre szakadt az úttestre; amikor estefelé hazaértem vele, beültettem Anyut-Aput, elhúztunk a Pozsonyi útra, a templom mögött volt egy mosó, hónapokkal korábban, komplett városszemlék során néztem ki magamnak a kurva kevés autómosó közül: közel is van, egyszerre hárman-négyen mossák a gépet, bizonyos időpontokban elég kábé egy órát várni, ilyesmik. A frissen kihozott verdát meg azért kellett azonnal megpucolni, mert vastagon, sárgásan, gusztustalanul tapadt rajta a még gyári „viasz” – azt fehér ember nem, csak szakik tudták lefejteni.

−Gyakran elnéztem, iskola-munkahely-lakás ablakokból, miként tisztítják kocsijukat a boldog kevesek. Ezer és egy módszer volt, ki-ki a sajátjára esküdött: milyen sorrendben, mit, mivel kell csinálni, mikor van ideje a lazító előspricninek, a kefének, a szivacsoknak, kendőknek, szarvasbőrnek, később az ez utóbbit pótló, becsempészett Viledának; ki használ slagot, ki vödrözik, az általánosnak mondható Autonet autósampon mellett-helyett ki próbálkozik Tükör ablaktisztítóval, WU2 hajsamponnal meg az ugyancsak feketén beszerzett Turtle-waxokkal – mindezt az utcán: vízdíj szinte semmi, a ház közös csapja pláne ingyér’ van, környezetszennyezés? Az mi?

−A jobbak-lustábbak-gazdagabak-kényelmesebbek mosatták a járgányt. Mosatták volna. Alig létezett ilyesmi. Mondom: hetekig, hónapokig keresgéltem, találtam is párat, nem mindre emlékszem mára, de például volt egy a Katona József utcában, közel a Pannóniához, a Fővárosi Garázsipari Vállalaté, ahol tábla hirdette: „Nappali parkolást vállalunk” – a nyelvtanilag nem éppen helyes szöveg azt jelentette, hogy míg az állandó „lakók”, a túlnyomó többségben cégautók este visszaérkeztek, a maszek, mezei úrvezetők is beállhatnak. Ezt nem nagyon értettem, minek, az utcán bőven van hely(!), parkolási díj? Az mi a lószar, he? De a garázs (akár közeli társa, az egyik Palatinus házban) mindig tele volt: nagy értékű, nyugati masinákkal. E réges-régi helyeken ( a Palatinus-házak 1910 körül épültek, és már akkor gondolt a zseninek minősíthető tervező az autók tárolására!) mostak is, gumicsizmában topogva a gödrös betont elárasztó vízben − ám és de: bitang nagy mázli kellett kifogni egy üresjáratot.

−A helyzet ugyanilyen a Főtaxi Kertész utcai telepén, azzal súlyosbítva, hogy míg csórikám maszek fölhajt a hihetetlenül keskeny rámpán, összeszarja magát: mikor karcolja meg a fal a szeme fényét; körben a profi kockások röhögnek, fönt meg kiderül, nincs mosás, sok a saját gép, műszakváltás van, ilyesmik – vissza a halálkanyarokon, hasmenés kettő. Hasonló rámpamizéria akadt a jóval később fölépült, Martinelli téri parkolóházban is, de ott azért egy-két óra alatt sorra került az ember: mosásdíj + parkolási díj = ögyes.

A Mészáros utcában, a Balatonra menet két mosó is került, az egyik a Déli felé vezető kanyarban, a kútnál, a másik följebb, a mostani Duna tv székháza, akkor valami külkermonstrum mellett – használhatatlanok. Éppen a helyük-helyzetük miatt: iszonyú tömeg, több tucat kocsi várakozott itt, és nem csupán hétvégéken, de minden áldott nap. Én (arra lévén „érdekeltségem” – nő!) időnként betértem egy Elnök utcai autójavító hatalmas udvarára, az egész lebombázott bérház helyén csak ez az apró, földszintes műhely árválkodott, „melléküzemágként” fungált a mosójuk. Azóta nyilván beépítették a telket, mint megannyi társát szerte a városban; a maradékon parkolók, némileg olcsóbbak, mint a környező utcák automatái, és egyiken-másikon nyaranta mosnak is – hogy mindez, tehát a grundparkolás, -mosás miért nem volt már évtizedekkel ezelőtt, az a szocializmus politikai gazdaságtanának egyik apró rejtélye.

−A bátrabbak megtapasztalták a frissen épült, Duna-parti szállók kocsi mosóit – ez nekem megfizethetetlenül sokba fájt, meg különben is utáltam, hogy libériás doorman engedett be, és még a mosók is valami egyenruhát és merev, szerintem pimaszul lenéző pofát viseltek. Egyfajta ellensznobság-féle tartott távol a Münnich Ferenc utcai intézménytől: feszélyezett, hogy mindenféle „nagy”, „közismert”, „népszerű” nagyság, akkori celeb közt várakozzam, akik a szemközti tévészékházból ruccantak át.

−Élelmesebb urak járták a Belvárost, rugalmasan beférkőzve hivatalok vezetőihez, kisebb-nagyobb főnökökhöz: míg a gazda dolgozik, ők megmossák a kocsiját egy húszasért-ötvenesért-százasért. Kezükben vödör, benne kefék, rongyok, kencék – véres bunyók is akadtak, mikor mind többen lettek és megvívtak egy-egy utcáért. Némelyikük előrendelésre melózott: − Főnök, akkor jövő kedden tízre itt vagyok, a pénzt csak tessék a Józsinál (portás) hagyni! – És kedden tízkor ott volt, mosott, Józsi átadta a pénzt – időnként, bizalmassá válva a viszony, a kocsi kulcsot is: a mester belsőt is vállalt!

−Mármint belső mosást. Az még ritkább lehetőség volt. Én egy haveri súgásra keveredtem ki az Északi összekötő vasúti híd budai vége mögé, grundok, préri, lerobbant gyárak – köztük meg a csoda. Jókora hodály, benne minimum hat srác esett egyszerre a melónak, kívül-belül, és először ott láttam olyan szárító-fúvó masinát, amelyik – gördülő híd – végigment a kocsi mentén, fotocella le-föl vezérelte a fúvókát: szenzációs, apuskám, szenzációs! A fiúk meg porszívóztak, az ablakokat sikálták belülről!, a hamutartókat kiürítették, és a várakozás unalmát a csatolt kis büfében lehetett mérsékelni: még friss újság is akadt: – Európa! – vélte az árva magyar, aki még sosem látott Európát.

−De az megjött. A benzinkúthálózatok mindegyike telepített tiszta, nett, gyors mosósort, fölösen is. A magyar meg erre non coronat: gépi mosás? Azokkal a lestrapált spongyahengerekkel?! Úgy összekarcolják az én drágámat, hogy már vihetem is karosszériáshoz!!! Amiben van némi igazság, a nemzetközi kutakat bérlők bizony magyarok, akik „megfogják a pénzt”, azaz csalnak, átverik a világcégeket (azér’ ez se semmi!): nem tartják be a szabályokat és az előírtnál ritkábban cserélik a rongy-szivacs-mifranc hengereket.

−A kézi mosók tarolnak, sőt, túltengnek: Dunát lehet velük rekeszteni, bebaszott a válság is, visszatérőben a magad-mosd-a-kocsidat mozgalom: mindez ellen valahogy védekezni kell, ha másként nem, hát (Európát követve-utánozva) csöcsüket-seggüket-szivacsukat rázó mosócsajokkal.

Polgárnak a hirdetés láttán picit megsajdult a szíve: hosszú évek óta autótalan ember ő, nem is hiányzik a vas, de azér’… Azért jó lenne ha bikinis bombázók simogatnák – legalább a kocsiját.

7243

 
Kapcsolódó linkek
· Adatok: Háttér - információk, tények
· Írta: foszerkeszto


A legolvasottabb cikk a következő kategóriában: Háttér - információk, tények:
OVTV


Article Rating
Average Score: 0
szavazat: 0

Please take a second and vote for this article:

Excellent
Very Good
Good
Regular
Bad


Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat


Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj és lépj be!
Belépés/Regisztráció: Klikk ide >> | 0 hozzászólás
Minden hozzászólás a szerzők tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.



- www.klubhalo.hu - A Közéleti Társaságok Szabad Hálózata cím:1054. Budapest, Alkotmány u. 15. Telefon/Fax: 06­/1/311-8027 e-mail: szerkesztoseg@klubhalo.hu Lapigazgató-főszerkesztő:dr Gáspár István a Pallas Páholy-KLUBHÁLÓ Egyesület titkára.


Általános főszerkesztő helyettes: Zöldi László, Főszerkesztő helyettes: Böjte József, Főmunkatársak: Bodor Pál, Marik Sándor, Szekeres István. Technikai szerkesztők: Gáspár Péter, Prikrillné Erős Ildikó,  Rendszergazda: (Vincze, Czibóka és Dracsay Bt., e-mail: info@vcd.co.hu)


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.00 Seconds