2018 April 24, Tuesday

Legyen a kezdőlapom!

KÖZÉLETI TÁRSASÁGOK SZABAD HÁLÓZATA
Főoldal · Témák · Letöltések · Saját Beállítások · Fórum · Top 20 · Archívum · Eseménynaptár · 
Arcél - kortársaink arcképcsarnoka A közelmúlt fontos eseményei!Háttér - információk, tényekItt és most -  közérdekü írásokOlvasólámpaBudapest
Postánk
Időjárás
Lapajánló
Ütköző
Szavazás
Médiabox
Esszék
Fotógaléria
Választás
Kultúra
EU hírek
Könyvespolc
Vitasarok
Blogháló
Kincsestár
Év-Napok
Választási
hangulatjelentés
Örökzöldik
Horoszkóp
NolBlog
Pályakezdők
CzeNaSav
TOVÁBBI ROVATAINK
Eseménynaptár
Meghívók
Magyar Posta Zrt.
GNL: 68 akkor és azóta
Soha többé ...
ROMA CHARTA
Cigánykérdés 2009-2010
KÉK VIRÁG NYILATKOZAT
PP-Klubháló Fotóalbum
Miniszterelnöki Hivatal támogatásával
Nyugdíj , nyugdíjreform

NYUGDÍJHELYZET
Eü Európában
Lapzsemle
Történetek Polgárról
Nyögetek
GMO
Vitasarok
Esszék
Ütköző
Szabadegyetem
Rózsa András
Kisember a nagyvilágban
B L O G H Á L Ó
Felhasználók Blogjai
Fórum
EU-Hírek
EP Hírlevél
Év-napok
Kincsestár
Kaján Naptár
Örökzöldik
Könyvespolc
Klubok
Pallas Páholy 1993
Pallas Páholy Egyesület dokumentumai
Fotógaléria
Klubháló FM
Audio-video

KÖNYVRENDELÉS

Új Alapszabály

Amiket ajánlunk

Amiket ajánlunk
A NÉPSZAVA HÁZHOZ JÖN
Ha már hajnalban olvasni akarja,
ha elfogyott az újságosánál,
ha régi példányt keres,
vagy épp' messze jár a világban,
itt mindig megveheti a napilapot
Ha csak mazsolázna belőle,
itt cikkenként is vásárolhat

Médiabox

Magyar Diplo

Linktár

Belépés/Regisztráció
Felhasználónév

Jelszó

Új tag ITT regisztrálhatja magát.

Számláló
Összesen
20204661
találatot kaptunk az oldal indítása óta: 2004 szeptember 1

Támogatóink


Amiket ajánlunk

Impresszum
Lapigazgató-főszerkesztő: Dr. Gáspár István
Általános főszerkesztő helyettes: Zöldi László
Főszerkesztő helyettes: Böjte József
Főmunkatársak: Bodor Pál,  Marik Sándor,  Szekeres István.
Technikai szerkesztők: Gáspár Péter,  Prikrillné Erős Ildikó.
Munkatársak:Balogh Zsuzsa, Bereczki Gaby, B. Kiss Andrea, Busi Eszter, Buzdor Gabriella, Czehelszki Levente, Cserháti András, Dolhai József, Fehér Attila, Gáll Róbert, Gellén László, Hadas Bianka, Havasi Zsófia, Kalmár Mónika, Kálnai Anita, László Anett, Matey István, Mészáros Tímea, Nagy Attila Zoltán, Nagy Zsófia, Perje Sándor,

Kordiagnosztika

  
Nyugdíj: Nyugdíj, nyugdíjreform (2.rész)
Posted on November 24, Wednesday, 11:00:00
Topic: Háttér - információk, tények
Több millió embert közvetlenül, közvetve mindannyiunkat érintő fogalmak, mégis: ismereteink meglehetősen hézagosak mindkettőről. Ezt igazolják a Klubhálóhoz érkezett jelzések, kérdések. A helyzeten némileg javítandó szemlézzük e témáról a honi médiát, kisebb-nagyobb rendszerességgel (az ütem sajtófüggő: csak abból tudunk válogatni, ami megjelent. Találatainkat olykor teljes terjedelemben, máskor részleteket kiemelve adjuk közre, minden kommentár nélkül - azt meghagyjuk olvasóinknak. Ezen a helyen közöljük a Pallas Páholyban a témával kapcsolatban elhangzottakat is.


A nyugdíjpénztárak a jelenlegi intézményi formában, a hatályos jogszabályok alapján nem képesek arra, hogy a pénztártagoknak életük végéig járadékot folyósítsanak – állapította meg Szabó Máté országgyűlési biztos a nyugdíjpénztárak átfogó vizsgálatában. Az ombudsman törvénymódosítást javasol a feltételrendszer összhangjának megteremtésére.

A magánnyugdíj-pénztárak létrehozására alapvetően azért volt szükség, mert a társadalom öregedése bizonytalanná tette a tisztán állami nyugdíjrendszert. A tőkefedezeti rendszer kialakításának alapvető célja éppen ezért a nyugdíjrendszer biztonságos működésének, hosszú távú fenntarthatóságának és ezen keresztül az időskori jövedelembiztonság megteremtése volt.

A magánnyugdíj-pénztárak és az önkéntes nyugdíjpénztárak önkormányzati elven működő, non-profit szervezetek. Az állampolgárok – bízva a törvények alkalmazhatóságában és abban, hogy az általuk igényelt szolgáltatás nyújtására a pénztárak képesek - dönthetnek úgy is, hogy a nyugdíjukat életjáradékként kérik folyósítani. A jelenlegi intézményi formában azonban sem a magánnyugdíj-pénztárak, sem az önkéntes nyugdíjpénztárak nem tudnak életjáradékot folyósítani a tagjaik számára.

A magánnyugdíj-pénztárak saját tőke hiányában jelenleg úgynevezett banktechnikai járadékot tudnak szolgáltatni, ami azt jelenti, hogy a felhalmozott tőkét egy előre meghatározott időszak alatt visszafizetik és utána a járadék folyósítása megszűnik. Ez azért nem megfelelő egy nyugdíjasnak, mert a kora előrehaladtával egyre jobban rászorul a nyugdíj-jövedelemre, tehát a kötelező járadékfizetés esetén elengedhetetlen annak élethosszig tartó biztosítása.

Az állam az állampolgárok nagyobb csoportja számára kötelezővé tette a magánnyugdíj-pénztári tagságot, ezért a pénztártagokkal szemben felelősséget is kell vállalnia. Nem hagyhatja, hogy az állampolgárok olyan pénztárakra bízzák a pénzüket, amelyek később képtelenek lesznek az ígért szolgáltatás teljesítésére, tehát tőkekövetelmények előírásával képessé kell tennie a pénztárakat az életjáradék nyújtására.

Komoly problémát jelent az is, hogy a pénztárak ügyfélköre nem stabil. A tagok bármikor dönthetnek úgy, hogy átlépnek egy másik pénztárba, illetve az arra jogosultak azt is választhatják, hogy visszalépnek az állami társadalombiztosításba. Állandó ügyfélkör hiányában, a tagok összetételének változása miatt pedig a pénztár nem tudja előre kalkulálni a tagok élettartamát, így előfordulhat, hogy a pénztár által számított életkor betöltése után a pénztártagok egy része nyugdíjszolgáltatás nélkül marad.

Az ombudsman felkérte a nemzetgazdasági minisztert, hogy a nyugdíjpénztárak szolgáltatási tevékenységére és a járadékszolgáltatás feltételrendszerére vonatkozó rendelkezések összhangjának megteremtése érdekében kezdeményezze a magánnyugdíj-pénztárakról, valamint az önkéntes nyugdíjpénztárakról szóló törvény módosítását.
jogiforum.hu, november 17.

Nyugdíjszakértők szerint a 40 év utáni nyugdíjazást kihasználó nők közül sokan még olyan korban vannak és olyan szellemi- és fizikai képességekkel rendelkeznek, hogy sikeresen maradhatnának meg a munkaerőpiacon, az érvényes adójogszabályok szerint azonban nem érdemes nyugdíj mellett jól keresni. Így azok a nők, akik élnek a lehetőséggel, ugyanakkor elég energiát éreznek magukban ahhoz, hogy tovább dolgozzanak, várhatóan a feketefoglalkoztatásban találják meg a kiutat - írja a Világgazdaság.

Az 1800-as évekből eredő 40 évnyi munkaviszony bebetonozása a rendszerbe nem felel meg a jelenlegi demográfiai trendnek. Az elmúlt évtizedekben nemcsak a születéskor várható élettartam nőtt, hanem már az idősek, a ma nyugdíjba vonulók is egyre tovább élnek. Ezt figyelembe véve az ígéret finomítására szolgálhatna az, ha a 40 évhez nem ragaszkodna a jogalkotó, hanem a születendő törvénybe foglalná, hogy ezt az időtartamot időről időre felülvizsgálják a demográfiai folyamatoknak megfelelően. Erről azonban most nincs szó.

Azzal is elejét lehetne venni annak, hogy egy idő után túl sokan éljenek a kedvezménnyel, ha a nyugdíjrendszer kifejezetten jutalmazná a 40 év munkaviszony után a munkában töltött további éveket, megtartva ezzel a jogosultakat járulékfizetőnek. Ez azonban újabb társadalmi feszültségeket okozhatna, hiszen a fiatalok, pályakezdők úgy éreznék, az ő helyükön ülnek az idősebb munkavállalók.

Máté Levente, a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) címzetes docense szerint a kezdeményezés egyelőre nincs lényeges hatással a nyugdíjrendszer egészére. Ebben nagyjából ötszáz havi járulékfizetésre átlagosan kétszáz havi nyugdíjfolyósítás jut elvileg. A most érintett nők közül azok, akik akár már 15 évesen is dolgoztak, körülbelül 55 évesen mehetnének nyugdíjba, vagyis az életükből hátralévő durván háromszáz hónapot nyugdíjasként tölthetnék. Ezáltal ez a kedvezményezett réteg "túl lenne fizetve", ám amíg néhány tízezer főről van szó, ez nem jelent strukturális problémát.
penzcentrum.hu, november 18.

A magánnyugdíjpénztárakkal kapcsolatos kormányzati tervek felértékelhetik az öngondoskodás egyéb formáit, köztük az önkéntes nyugdíjpénztárakat. Ezek az intézmények több előnnyel is járhatnak az ügyfelek számára. Egyrészt kedvezményes munkáltatói terhek mellett cafeteria keretében is kaphatja a munkavállaló ezt a juttatást, másrészt maga is igénybe vehet rá adókedvezményt. Ennek mértéke az idén még a befizetések 30 százaléka, maximum 100 ezer forint lehet, ha pedig más kasszába is fizet az ügyfél, 120 ezer forint a plafon (a 2020-ig nyugdíjba vonulóknál 130 ezer, illetve 150 ezer forint a limit).

Az alacsony díjterhelés miatt is megérheti az önkéntes nyugdíjpénztárakat választani hosszú távú megtakarításra. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) szerint ezeknél az intézményeknél a vagyonarányos költségek az egy százalékot sem érik el, ez nagyon jutányosnak számít a unit-linked életbiztosítások teljes költségmutatójával vagy a befektetési alapok egy részének a költségeivel összevetve. A hozamok alapján sem lehet igazán panasz az önkéntes nyugdíjpénztárakra, tavaly a 63 hazai piaci szereplő átlagosan 16,76 százalékos hozamot ért el. Ennek köszönhetően az elmúlt egy évtizedre számított reálhozam itt is pozitívvá vált, éves szinten egy százalék lett, ez a PSZÁF szerint nemzetközi összehasonlításban is jónak számít.

Az idei eredmények sem rosszak eddig. Az önkéntes pénztáraknak ugyan nem kötelező napi árfolyamot közölniük, mint a magánkasszáknak, néhány intézmény azonban megtette ezt a PSZÁF honlapján. A nem egészen harmincféle portfólió közül egy-két kivétellel – ezek jellemzően nagyon alacsony kockázatú, úgynevezett szolgáltatási portfóliók – mindegyik reálhozamot ért el, hét alapnak az év eleje óta mért teljesítménye már tíz százalék fölött van. Ezek egyébként jellemzően részvényekbe fektető, kockázatosabb alapok voltak, de a kiegyensúlyozott portfóliók között is van százalékosan két számjegyű hozamú.

Mindezek ellenére az önkéntes nyugdíjpénztári szektorral is vannak problémák. A hazai nyugdíjrendszer harmadik pilléreként számon tartott kasszákkal kapcsolatban felmerül, hogy miként tudják eredeti szerepüket betölteni – áll a pénzügyi felügyelet legfrissebb, harmadik negyedévi kockázati jelentésében. A tagok száma csökken, a fél év végén már alig haladta meg az 1,3 milliót (a csúcs 1,4 millió fölött volt). A portfólió összértéke 2007 vége óta reálértékben zsugorodott, a tagdíjbevételek csökkenése pedig a működési fedezettséget negatívan érinti. A felügyelet felhívja a figyelmet arra, hogy a kasszák nyugdíjjáradékot gyakorlatilag nem fizetnek, ráadásul sokan feltehetően nem is nyugdíjcélra fordítják a számláikon összegyűlt pénzt, mivel a felhalmozási időszakon belüli kifizetések mértéke magas. Az önkéntes nyugdíjkasszákból tízéves várakozás után nagy adóterhekkel ugyan, de ki lehet venni a megtakarítást, és tavaly a kifizetések 90 százaléka így történt. Kétségtelen azonban, hogy a megtakarítások idő előtti visszavonásának üteme 2010 második negyedében valamelyest csökkent; ez a kedvező 2009. évi hozamteljesítmény ismertté válásával függhetett össze, vagyis a bizalom újbóli erősödésére utal.
vg.hu, november 19.

Tévesen értelmezte az Index.hu internetes portál a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kötelező magánnyugdíj-pénztári rendszerről készült tanulmányát. Az NGM tanulmánya ugyanis alátámasztja mindazt, amelyet Matolcsy György és Selmeczi Gabriella állít a kötelező magán-nyugdíjpénztári rendszerről - olvasható a Nemzetgazdasági Minisztérium közleményében.

"Az NGM tanulmánya nem cáfolja, hanem alátámasztja a nemzetgazdasági miniszter állításait, mert abban az szerepel, hogy:

- a kötelező magánnyugdíj-pénztárak rosszul teljesítettek, a tizenkét év alatt elért éves átlagos reálhozam ugyanis mindössze 0,73% volt,

- a kötelező magánnyugdíj-pénztári tagok magasabb reálhozamot érhettek volna el, ha a tizenkét év alatt állampapírban tartották volna a nyugdíj-megtakarításaikat,

- a kötelező magánnyugdíj-pénztárak indokolatlanul magas működési költséget és vagyonkezelési díjat alkalmaznak, amit a tagsággal fizettetnek meg.

Tény: A tanulmány nem azt állítja, hogy a 2008. évi vagyonvesztést ellentételezte volna a 2009. évi teljesítmény. 2008-ban 24,6%-os vagyonleértékelődés történt, amelyet 2009-ben ugyan egy 18,8%-os átlagos reálhozam emelkedés követett, de 2010 elejéig még így is 10% körüli vagyonvesztés következett be, növekvő tagi befizetések és a kötelező belépés (pályakezdők) miatt növekvő taglétszám mellett.

A kötelező magánnyugdíj-pénztárak teljesítményét tehát nem a vagyonnövekedéssel, hanem a hozammal mérjük (a vagyon az évek többségében azért nőtt, mert azt döntően a mindenkori tagdíjbefizetések növelik, és még nyugdíjkifizetés sem történt eddig).

Tény: A tanulmányban szerepel az is, hogy 2010. január 1-e óta egy úgynevezett Pénztárak Garancia Alapja (PGA) létezik, amelyet azért hoztak létre, hogy a magánnyugdíj-pénztári tagoknak akkor is az infláció mértékével egyező hozamot biztosítsanak, ha a pénztárak befektetési politikájának eredménye ennél alacsonyabb hozammal járna.

A PGA forrása a pénztárak (valójában a pénztári tagok) befizetései. Ez a keret azonban nem elegendő egy a 2008-ban kirobbant válsághoz hasonló recesszió esetén arra, hogy biztosítsa a pénztártagoknak a magánnyugdíj-pénztárak által feléjük vállalt hozamgaranciát. Ezért áll a háttérben a mögöttes állami garancia. Vagyis ebben az esetben is az állam garantálja a nyugdíjakat és a nyugdíjak értékállóságát. Ez különösen fontos szempont annak ismeretében, hogy a mintegy 2800 Mrd Ft-os magánnyugdíj-pénztári vagyon "garantálására" szolgáló PGA felhalmozás jelenleg mintegy 10 Mrd Ft-ot tesz ki, ami állami szerepvállalás nélkül nyilvánvalóan nem jelenthet érdemi garanciát.

Tény: A magánnyugdíj-pénztári szektor működésének tizenkét teljes éve alatt elért éves átlagos reálhozam 0,73% volt. Míg ugyanezen idő alatt az állampapírban tartott megtakarításokon 3% körüli éves átlagos reálhozamot érhettek el" - zárul az NGM közleménye.
tozsdeforum. hu., november 19.

A kormány a tegnapi napon benyújtott egy törvényjavaslat csomagot, amiben már tisztán lehet látni, hogy miképpen képzelik el a nők kedvezményes nyugdíjazását. Az előzetes terveknek megfelelően a korhatárra való tekintet nélkül, teljes jogú öregségi nyugdíjat legalább 32 év keresőtevékenység után vehetik igénybe a nők, ehhez jönnek még hozzá a gyermekneveléssel összefüggő időszakok. Itt például a tanulmányi időszak nem játszik, viszont a nyugdíjszámításnál már igen. Fontos változás még, hogy a korkedvezményes nyugdíjazás lehetősége két évvel kitolódik.

Pénteki nappal benyújtott a kormány egy olyan törvényjavaslatot, ami az egyes nyugdíjbiztosítási tárgyú és más kapcsolódó törvények módosítását tartalmazza. Számos helyen történik kisebb-nagyobb változás, azonban az egyik legfontosabb, hogy végre látható, hogy miként képzeli el a kormány a nők nyugdíjazását.

A kormányszóvivő szavainak megfelelően öregségi teljes nyugdíjra lesz jogosult lesz az nő életkorától függetlenül, aki legalább 40 év jogosultsági idővel rendelkezik, és a nyugdíj-megállapítás időpontjában megszította a keresőképes tevékenységét. A törvény külön nevesíti, hogy mi tartozik bele a jogosultsági időbe: a kereső tevékenységgel járó biztosítási vagy azzal egy tekintet alá eső jogviszony, valamint a terhességi-gyermekágyi segélyben, GYED-ben, GYES-ben, GYET-ben eltöltött idővel szerzett szolgálati idő. Teljes nyugdíj csak akkor állapítható meg, ha a kereső tevékenységgel szerzett szolgálati idő elérte a 32 évet, tehát az egyéb jogviszony maximális 8 év lehet.

A szabályozás tehát más szolgálati időt, mint például a tanulmányi időt, a munkanélküli ellátást és a megállapodás alapján fizetett nyugdíjjárulékot a kedvezményre jogosultság szempontjából nem veszi figyelembe. A kedvezményre jogosultak nyugdíjának összegét az általános szabályok szerint kell kiszámítani, vagyis a nyugdíjszámítás során már minden szolgálati időt figyelembe kell venni. Ez azért lehet fontos, mivel ez alapján csak a kedvezményezettek körének a kiválasztásakor kell a szabályokat figyelembe venni, viszont a nyugdíj kiszámításánál más időt vesznek figyelembe, amibe benne van a tanulmányi idő is. Sőt további kedvezményt jelent az érintett nők számára, hogy a jelenlegi előrehozott, csökkentett összegű előrehozott nyugdíjkonstrukciók továbbra is igénybe vehetők.

A kedvezményes nyugdíjazásnál is érvényesek viszont a nyugdíj melletti munkavégzés korlátozása, tehát ha a bér meghaladja év közben a minimálbér 18-szorosát, akkor az év végéig szüneteltetni kell a nyugdíj kifizetését.

Még kiemelendő a törvényjavaslatból, hogy a szervezet fokozott igénybevételével járó, továbbá az egészségre különösen ártalmas munkát végzők korkedvezményes jogosultsága két évvel meg fog hosszabbodni. Az indoklás alapján azért, mert az új feltételek kidolgozása még nem történt meg, az új munkaköri lista nem született meg. További érdekesség, hogy több olyan részszabály is született, ami a nyilvántartási rendszer megbízhatóságát növeli, ha okokat akarnánk keresni, akkor akár azt is mondhatnánk, hogy erre a jövőben kialakítandó egyéni számlás rendszer kialakításához van szükség.
portfolio.hu, november 20.


13848

 
Kapcsolódó linkek
· Adatok: Háttér - információk, tények
· Írta: Foszerkeszto


A legolvasottabb cikk a következő kategóriában: Háttér - információk, tények:
OVTV


Article Rating
Average Score: 0
szavazat: 0

Please take a second and vote for this article:

Excellent
Very Good
Good
Regular
Bad


Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat


Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj és lépj be!
Belépés/Regisztráció: Klikk ide >> | 0 hozzászólás
Minden hozzászólás a szerzők tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.



- www.klubhalo.hu - A Közéleti Társaságok Szabad Hálózata cím:1054. Budapest, Alkotmány u. 15. Telefon/Fax: 06­/1/311-8027 e-mail: szerkesztoseg@klubhalo.hu Lapigazgató-főszerkesztő:dr Gáspár István a Pallas Páholy-KLUBHÁLÓ Egyesület titkára.


Általános főszerkesztő helyettes: Zöldi László, Főszerkesztő helyettes: Böjte József, Főmunkatársak: Bodor Pál, Marik Sándor, Szekeres István. Technikai szerkesztők: Gáspár Péter, Prikrillné Erős Ildikó,  Rendszergazda: (Vincze, Czibóka és Dracsay Bt., e-mail: info@vcd.co.hu)


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.04 Seconds