2017 December 11, Monday

Legyen a kezdőlapom!

KÖZÉLETI TÁRSASÁGOK SZABAD HÁLÓZATA
Főoldal · Témák · Letöltések · Saját Beállítások · Fórum · Top 20 · Archívum · Eseménynaptár · 
Arcél - kortársaink arcképcsarnoka A közelmúlt fontos eseményei!Háttér - információk, tényekItt és most -  közérdekü írásokOlvasólámpaBudapest
Postánk
Időjárás
Lapajánló
Ütköző
Szavazás
Médiabox
Esszék
Fotógaléria
Választás
Kultúra
EU hírek
Könyvespolc
Vitasarok
Blogháló
Kincsestár
Év-Napok
Választási
hangulatjelentés
Örökzöldik
Horoszkóp
NolBlog
Pályakezdők
CzeNaSav
TOVÁBBI ROVATAINK
Eseménynaptár
Meghívók
Magyar Posta Zrt.
GNL: 68 akkor és azóta
Soha többé ...
ROMA CHARTA
Cigánykérdés 2009-2010
KÉK VIRÁG NYILATKOZAT
PP-Klubháló Fotóalbum
Miniszterelnöki Hivatal támogatásával
Nyugdíj , nyugdíjreform

NYUGDÍJHELYZET
Eü Európában
Lapzsemle
Történetek Polgárról
Nyögetek
GMO
Vitasarok
Esszék
Ütköző
Szabadegyetem
Rózsa András
Kisember a nagyvilágban
B L O G H Á L Ó
Felhasználók Blogjai
Fórum
EU-Hírek
EP Hírlevél
Év-napok
Kincsestár
Kaján Naptár
Örökzöldik
Könyvespolc
Klubok
Pallas Páholy 1993
Pallas Páholy Egyesület dokumentumai
Fotógaléria
Klubháló FM
Audio-video

KÖNYVRENDELÉS

Új Alapszabály

Amiket ajánlunk

Amiket ajánlunk
A NÉPSZAVA HÁZHOZ JÖN
Ha már hajnalban olvasni akarja,
ha elfogyott az újságosánál,
ha régi példányt keres,
vagy épp' messze jár a világban,
itt mindig megveheti a napilapot
Ha csak mazsolázna belőle,
itt cikkenként is vásárolhat

Médiabox

Magyar Diplo

Linktár

Belépés/Regisztráció
Felhasználónév

Jelszó

Új tag ITT regisztrálhatja magát.

Számláló
Összesen
19194716
találatot kaptunk az oldal indítása óta: 2004 szeptember 1

Támogatóink


Amiket ajánlunk

Impresszum
Lapigazgató-főszerkesztő: Dr. Gáspár István
Általános főszerkesztő helyettes: Zöldi László
Főszerkesztő helyettes: Böjte József
Főmunkatársak: Bodor Pál,  Marik Sándor,  Szekeres István.
Technikai szerkesztők: Gáspár Péter,  Prikrillné Erős Ildikó.
Munkatársak:Balogh Zsuzsa, Bereczki Gaby, B. Kiss Andrea, Busi Eszter, Buzdor Gabriella, Czehelszki Levente, Cserháti András, Dolhai József, Fehér Attila, Gáll Róbert, Gellén László, Hadas Bianka, Havasi Zsófia, Kalmár Mónika, Kálnai Anita, László Anett, Matey István, Mészáros Tímea, Nagy Attila Zoltán, Nagy Zsófia, Perje Sándor,

Kordiagnosztika

  
Közkívánatra: FÖLD ALATTI PEST X.
Posted on June 06, Wednesday, 23:24:02
Topic: Budapest Szeretlek
A 21. század katakombái – a mélygarázsok

A 90-es években mélygarázs- és parkolóház építési hullámot jósoltak a szakemberek, ez azonban – valószínűleg az égbe szökő telekárak és az ennek következtében számítható hosszú megtérülési idő miatt – elmaradt.
Tovább


Míg az őskeresztény közösségek városfalak szorításába zárt településeiken az elhunytakat helyezték el föld alatti „temetőikben”, a 20. század mobilizált metropoliszaiban – különösen azok zsúfolt belvárosaiban – az autókat igyekeznek minél nagyobb számban a föld színe alá „rejteni”. Bár kézenfekvő, és több szempontból olcsóbb megoldást jelentenek a parkolóházak, ezek azonban jellegtelen külsejükkel óhatatlanul stílustörést okoznak környezetükben.

A korszerűsített építési szabályzatok az épülő szállodák, irodaházak és lakóházak esetében már kötelezték az építtetőket az épületek alatti parkolóhelyek kialakítására, de ezekeket zömében csak az épületben lakók, vagy dolgozók vehetik igénybe.

A fővárosban csúcsban tartózkodó napi egymillió személygépkocsi (560 ezer budapesti lakosé, 300 ezer bejáró és 300 ezer turista az idegenforgalmi szezonban) már-már telítetté tette az úthálózatot, a parkolási övezetek inkább csak térben rendezték át a városba naponta benyomuló és több órán át vesztegelő autók eloszlását.

Annak ellenére, hogy az egy tárolt gépkocsira jutó beruházási költség eléri a négy millió forintot, az elmúlt években több mélygarázs épült és több építése folyamatban van. A mélygarázsok építése előtt környezeti hatástanulmányt kell készíttetnie az építőnek, amely számba vesz minden olyan hatást, amely a létesítmény elkészülte után annak környezetében jelentkezhet. Ebből a legjelentősebb a koncentráltan megnövekedő forgalom (behajtó- és távozó autók), az építés hatására bekövetkező talajvízszint emelkedés, a szellőztető berendezésekből távozó gázok és a berendezések zajszennyezése.

A mélygarázsok építését alapos talajmechanikai vizsgálat előzi meg. Ezeket a föld alatti parkolókat úgy kell elképzelni, mint egy föld színe alá süllyesztett „dobozt”, amely szigetelt testével felduzzasztja maga körül az addig szabadon áramló talajvizeket, amelyek egyben olyan felhajtó erővel hatnak szerkezetére, mint egy tengeren úszó hajóra. Mindezen hatások figyelembevételével a munkagödrök kiemelése előtt ú.n. vasbeton résfalakat süllyesztenek a kívánt mélységbe, ezek közül kitermelik a kőzetet vagy talajt, majd elkészítik a „gödör” alján azt az alaplemezt (80-100 cm vastag), amely a garázs és a fölé kerülő épület terheit is viseli majd. Szükség esetén a résfalakat óriási kőzetcsavarokkal a környezetükhöz rögzítik, majd elkészítik a „doboz” vízszigetelését. Ezt követően megkezdődhet a szinteket és le- felhajtókat, lépcsőházakat, szellőző kürtőket magába foglaló szerkezet építése. Ha a mélygarázs fölé nem kerül épület (pl. a Déli pályaudvar mellett), akkor legfelső szintjét úgy szigetelik le, hogy az gyepesíthető, fákkal, bokrokkal beültethető legyen. Az elkészült mélygarázsból csak a ki- és bejáratot, és néhány szellőkürtőt láthatunk a felszínen.

A huszadik század utolsó évtizedében Budán több elvetélt mélygarázs építési terv (Corvin tér, Lovas út) után a Déli pályaudvar mellett (Kosciuskó Tádé utca) adták át a 384 gépkocsi befogadására alkalmas mélygarázst.

Még a múlt században kezdődött, de 2002-ben fejeződik be a pesti oldal belvárosának két nagy mélygarázs építése. A Szent István Bazilika előtti téren építi az Önkormányzat azt az ötszintes mélygarázst, amelyben a gépkocsikat speciális célgépek helyezik majd el a tároló bokszokba. Ezzel a megoldással fajlagosan több gépkocsi tárolható azonos légtérben és a kiszolgálás is biztonságosabb. Itt 404 autó juthat parkolóhelyhez, a belváros egyik legforgalmasabb negyedében.

A Szabadság-tér alatt osztrák cég épít egy négy szintes mélygarázst, amelyben 811 autó helyezhető el, hagyományos forgalomszervezéssel. És mindez csak a nyitány: előkészületben van a Vámház-körúti Nagycsarnok közelében (Bástya utca – Veres Pálné utca), a Hunyadi téren és a Nagymező utcában egy-egy új mélygarázs építése. Mélygarázs építését tervezik az alapításának 200. évfordulójára megújult Magyar Nemzeti Múzeum kertjébe, Arany János szobra alá.

A tervezett mélygarázsok építésének előkészítését esetenként indulatos tiltakozás kíséri, különösen, ha látszólag parkokat, zöldterületeket „áldoznak fel”. Így történt ez a Gresham palota átépítése során a Roosevelt tér alá – a szálloda vendégei számára - épített mélygarázs esetében is. Bár a zöldterület vitathatatlanul csökkent, de a „vissza parkosított” terület közel a régi pompájában várja a mögötte emelkedő palota megújulását.

Vitathatatlan tény, hogy a föld alá épített parkolóhelyek csak az igények töredékét elégítik ki, mégis, a legzsúfoltabb belvárosi háztömbökben kulturált és - gyors távozásra késztető áraival - nagy forgási sebességű megállóhelyek többnyire csak így alakíthatók ki.

Véget ért a Föld alatti Buda és Föld alatti Pest sorozatunk. N.Kósa Judit és Szablyár Péter jóvoltából válogatott irodalomjegyzéket is közlünk.

Válogatott irodalomjegyzék:

FÖLD ALATTI BUDA:

A 125 éves Fővárosi Vízművek, Budapest, 1993

Barki J.-Kun D.-Dr. Udvarhelyi D.: Úttörővasúton a Széchenyi-hegytől Hűvösvölgyig, Közlekedési Dokumentációs V., 1958 Budapest

Bisztricsány, E. – Csomor D.: 75 years of seismological research in Hungary – Acta Geodaet., et Montanist. Acad.Sci.Hubg.Tomus 16 /2-4/, pp.423-434 /1981/

Dr. Horváth Ferenc: Magyarországi vasúttársaságok – Vasúthistóriai Évkönyv 1997., MÁV Rt. Budapest

Gáboriné Csánk Vera: Az ősember Magyarországon – Gondolat Kiadó Budapest, 1980.

Garami I.- dr. Göbel J.- Párnay Z.: Budapest csatornázása, Budapest, 1972

Gerelyes Endre: Budafoki barlanglakások, BTM Budapest

Herczeg M.-Mikes E.: Negyven éves az Úttörővasút, MÁV Vezérigazgatóság 1998. Budapest

Kiss Csongor /szerk./: Óbuda évszázadai – Budapest, 2000 Better Kiadó

Mónai Zsuzsanna: A Déli Vasút 140 éve, MÁV Rt. Pécsi Igazgatóság,

2001 Pécs

Siklóssy László: A Fővárosi Közmunkák Tanácsa története, Fővárosi Közmunkák Tanácsa, Budapest, 1931

Vajna György: A rejtélyes Bátori-barlang – Gondolat Kiadó, Budapest, 1973.

FÖLD ALATTI PEST:

Dausz Gyula: Kőbánya múltja és jelene; Budapest, 1913.

Kelemen János: A budapesti Metró története; Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1970.;

Kis Péter: A Nagyszikla – Építés-falújítás, 3.évf., 5.sz., 1996. szeptember;

Kovács Orsolya: Állatkert újjászületőben, Budapest, 1999

Nagy Ervin – Szabó Dezső: Budapest közlekedése tegnap, ma holnap, Műszaki Könyvkiadó 1977., Budapest

Nagy Gergely – Szelényi Károly: Budapesti vásárcsarnokok a századfordulótól napjainkig é.n., F. Szelényi Ház, Veszprém , 1997.

Szidlainé Dr. Csete Ágnes: A 125 éves Budapesti Állat- és Növénykert történe-te, Budapest, 1991.

Ez az írás 2006. július 28-án már megjelent honlapunkon.

Ha írni szeretne nekünk, vagy hozzászólna! Katt ide!

8010

 
Kapcsolódó linkek
· Adatok: Budapest Szeretlek
· Írta: foszerkeszto


A legolvasottabb cikk a következő kategóriában: Budapest Szeretlek:
FÖLD ALATTI PEST III.


Article Rating
Average Score: 0
szavazat: 0

Please take a second and vote for this article:

Excellent
Very Good
Good
Regular
Bad


Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat


Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj és lépj be!
Belépés/Regisztráció: Klikk ide >> | 0 hozzászólás
Minden hozzászólás a szerzők tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.



- www.klubhalo.hu - A Közéleti Társaságok Szabad Hálózata cím:1054. Budapest, Alkotmány u. 15. Telefon/Fax: 06­/1/311-8027 e-mail: szerkesztoseg@klubhalo.hu Lapigazgató-főszerkesztő:dr Gáspár István a Pallas Páholy-KLUBHÁLÓ Egyesület titkára.


Általános főszerkesztő helyettes: Zöldi László, Főszerkesztő helyettes: Böjte József, Főmunkatársak: Bodor Pál, Marik Sándor, Szekeres István. Technikai szerkesztők: Gáspár Péter, Prikrillné Erős Ildikó,  Rendszergazda: (Vincze, Czibóka és Dracsay Bt., e-mail: info@vcd.co.hu)


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.02 Seconds